Praktyczne porównanie modułów Mono, Poly, PERC i Dual PV.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Jachty motorowe to arcydzieła inżynierii. Zapewniają domowy komfort na niewielkiej powierzchni jachtu. Bez względu na cel podróży, zawsze pragniesz w pełni wykorzystać zdobyty niemałym trudem luksus. Firma Victron zapewnia inteligentną sieć energetyczną, która dopasowuje się do wszelkich sytuacji, jakie mogą na Ciebie czekać podczas rejsu. Dzięki temu możesz wygodnie usiąść na pokładzie i rozkoszować się podróżą.
Czy to weekendowy, rodzinny wypad na pobliskie wyspy, czy też tygodniowy postój na kotwicowisku w uroczej zatoce, to są Twoje wakacje i możesz robić, na co tylko masz chęć. Optymalne rozwiązania energetyczne różnią się zatem między sobą zależnie od zadań stojących przed poszczególnymi jachtami i od oczekiwań ich właścicieli. Dzięki urządzeniom Victron można zasilić niemal wszystkie układy, lecz jako przykład podajemy „normalne” i „intensywne” profile mocy dla „przeciętnego” jachtu motorowego.
Przyjrzyjmy się Planowi Optymalnej Energii aby to się stało.
Uzupełnieniem jachtu motorowego jest całe mnóstwo urządzeń elektrycznych. Większość z nich, koniecznych do prowadzenia jachtu, zasilana jest prądem stałym, natomiast większe urządzenia (AGD) wymagają prądu zmiennego. Ile wynosi suma koniecznej mocy? Nie wystarczy wziąć pod uwagę mocy w watach. Kuchenka mikrofalowa może pobierać 1000 Wat, lecz tylko przez 4 minuty. Lodówka z zamrażarką może zużywać tylko 100 Wat, ale włączona jest przez 24 godziny na dobę.
Dla ilustracji przedstawiamy w skrócie 2 przykłady instalacji w oparciu o „normalną” i „intensywną” eksploatację.
„Normalny” i „intensywny” profil zużycia energii. Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej
Kuchenka mikrofalowa zużywa 1000 W na godzinę, lecz włączona jest tylko przez 4 minuty
1000W / 60 x 4 = 0.067 kWh / day
Lodówka z zamrażarką zużywa 84 W na godzinę, lecz włączona jest z przez cały dzień (zazwyczaj chłodzenie trwa przez ½ dnia ).
84 W x 24 godz./2 = 1 kWh / dziennie
Jacht motorowy wymaga możliwości magazynowania dużej ilości energii i jej sprawnego przetwarzania na prąd o napięciu 230 V. Dzięki ładowaniu zespołu akumulatorów z silnika nie ma konieczności włączania hałaśliwego generatora podczas nocnych postojów na kotwicowisku. Wobec faktu, że na kotwicy można spędzić kilka dni, akumulator powinien mieć sporą pojemność. Zgodnie z zasadą opartą na praktyce, wymaganą pojemność akumulatorów oblicza się na 48 godzin bez zasilania z brzegu/silnika/generatora/paneli solarnych.
Pojemność magazynowa akumulatora litowego powinna wynosić dwukrotność dziennego zużycia energii.
Z uwagi na ±50 % mniejszą obciążalność udarową, pojemność magazynowa akumulatora ołowiowo-kwasowego powinna być czterokrotnie większa od dobowego zużycia energii.
Moc Inwertora(ów) należy zaplanować tak, by nieprzerwanie dostarczał(y) energii na średnim poziomie, oraz poradził(y) sobie z oczekiwanym skokowym poborem mocy przez wszystkie odbiorniki, z czym nasze inwertory radzą sobie doskonale (przeciętnie 2 x swojego prądu ciągłego).
Normalne i intensywne profile zasilania w kWh, w oparciu o dzienne zużycie energii, które należy zrównoważyć ilością wytwarzanej energii.
Baterie akumulatorowe w Ah, podwójna pojemność przy korzystaniu z akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
W jaki sposób względy projektowe przekładają się na solidny system?
Everything you would expect in a home can also be found on a motor cruiser. All these devices need AC to run. Think of:
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator.
If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a DC-DC converter or Buck-Boost.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Zobacz wszystkie nasze Systemy Zarządzania AkumulatoramiDischarging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
Monitor akumulatorowy działa jak „wskaźnik poziomu paliwa” dla akumulatora. Rejestruje ilość zużywanej i pobieranej energii. Monitor akumulatorowy oblicza stan naładowania, pozostałą pojemność i czas do wyczerpania. Napięcie akumulatora jest precyzyjnym wskazaniem jego poziomu naładowania (zwłaszcza, jeśli nie jest obciążony). Monitor akumulatorowy takie wskazania zapewnia.
Monitory akumulatorowe Victron Energy rejestrują takie dane historyczne, jak liczba cykli ładowania, najgłębsze rozładowanie, najwyższe napięcie, najniższe napięcie, itd. Monitor zaalarmuje o wystąpieniu warunków krytycznych, jak niskie napięcie lub niski poziom naładowania, a nawet może wyłączyć całe zasilanie, aby uniknąć kosztownego uszkodzenia akumulatora, lub uruchomić generator.
Victron oferuje monitory baterii z wyświetlaczem lub bez, wersje Smart umożliwiają śledzenie szczegółowych danych i dostosowywanie ustawień w naszej bezpłatnej aplikacji VictronConnect.
Większość instalacji z akumulatorami litowymi wymaga systemu zarządzania akumulatorami, który może przesyłać informacje do szerszego systemu. W tym układzie monitor akumulatorowy może się okazać zbędny. Więcej informacji podano w rozdziale System Zarządzania Akumulatorami. Zobacz nasze wszystkie monitory akumulatorowe
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
Motor cruisers have one or two diesel engines to get from harbour to horizon. The engines are designed to run continuously, for days on end. They also come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On motor cruiser you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
A motor cruiser is packed with dozens of electrical devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Buck-Boost converter is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Buck-boost can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries.
Charging lithium batteries from the alternator
Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Buck-Boost DC/DC converter solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery.
How to select a Buck-Boost? The current rating of the DC/DC converter has to be less than the alternator’s current rating. For example: pair a 50 Amps converter with a 60 Amps alternator. In the software the ideal throughput can be defined.
When the charging capacity exceeds the limits of the Buck-Boost, consider working with DC-DC generator(s) sized to the capacity of the battery bank.
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The generator provides energy when shore power is not available and the boat’s engines aren’t running (or can’t supply enough power to meet the demand). The generator is usually supplemented with a inverter/charger and a battery bank. The batteries act as a backup and allow for quiet periods at night.
Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. The inverter automatically bridges the potential gap between supply and demand with support of the battery bank.
Moduł GX 4G uzupełnia Twój system Victron Energy o mobilną łączność internetową. Jeśli Twoja instalacja znajduje się w zasięgu sieci 4G, wyśle dane do witryny VRM, co umożliwi Ci monitorowanie systemu ze swojego smartfona. Moduł umożliwia również śledzenie GPS, rejestrację podróży i tworzenie ogrodzenia geograficznego wokół instalacji. O wszelkich zmianach otrzymasz powiadomienie na skrzynkę poczty elektronicznej.
Oferta firmy Victron Energy obejmuje szereg modułów 4G oraz modem GlobalLink 520, z którego korzystanie przez pierwszych pięć lat nie wiąże się z żadnymi miesięcznymi opłatami czy abonamentami. Poznaj nasze modemy 4G Poznaj nasz GlobalLink 520
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
Victron Energy Cerbo GX to centrum łączności całej instalacji, które pozwala zawsze mieć pełną kontrolę nad systemem z dowolnego miejsca i zmaksymalizować jego wydajność. Opcjonalny GX Touch 50 jest uzupełnieniem Cerbo GX, ekran dotykowy o przekątnej pięciu cali zapewnia bezzwłoczny wgląd w parametry systemu i umożliwia dostosowanie ustawień w mgnieniu oka.
Bez żadnych opóźnień monitoruj stan naładowania akumulatorów, zużycie energii, pobór energii z paneli fotowoltaicznych, generatora i sieci energetycznej, lub sprawdzaj poziom paliwa zbiornikach i dokonuj pomiaru temperatury. Reguluj limit prądu wejściowego z zewnętrznego źródła zasilania, (automatycznie) uruchamiaj/wyłączaj generator(y), a nawet ustawiaj okresy ciszy, aby uniknąć uruchamiania generatora w środku nocy. Celem zoptymalizowania działania systemu zmieniaj dowolne ustawienia, śledź alerty, przeprowadzaj testy diagnostyczne i zdalnie rozwiązuj problemy za pomocą bezpłatnego portalu Victron Remote Management (VRM).
Cerbo GX to łatwy w obsłudze system wizualny, który zamienia każde wyzwanie związane z zasilaniem w zadanie nie wymagające żadnego wysiłku. Wystarczy połączyć się za pośrednictwem naszego portalu Victron Remote Management (VRM) lub uzyskać bezpośredni dostęp za pomocą opcjonalnego wyświetlacza GX Touch 50, wyświetlacza wielofunkcyjnego lub naszej aplikacji VictronConnect, co umożliwia dodana funkcja łączności Bluetooth.
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
On motor cruisers you’ll need an intelligent inverter/charger that automatically switches between various sources to cater for all power needs.
In the marina shore power will be used to feed the boat’s AC grid and charge the batteries. When no shore power is available, the batteries will power both the DC and the AC grid. Power can be drawn from the boat’s engines while sailing. If the power demand gets too high or the batteries get low, the generator will kick in to power the load and charge the batteries.
Thanks to PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise.
If you don’t have a generator on board, a Multiplus is all you need. With a generator on board a Quattro is the better choice.
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a motor cruiser. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead. If you have dissimilar battery banks, consider charging them using a DC-DC converter, or have it power several dissimilar appliances with a different voltage than the house battery.
Generally speaking, a 3 kVA unit will be big enough, unless the power consumption is higher than average. For example: when you have an air conditioner on board. If this is the case, choose a 5 kVA unit.
The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled MultiPlus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.
Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
Solar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs.
A solar charger - also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerSolar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.
The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.
The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doThe Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Zobacz wszystkie moduły LynxMonitoruj i zarządzaj systemami Victron Energy z dowolnego miejsca, dzięki możliwości konfiguracji alarmów potencjalne problemy wykrywaj na czas. Dzięki VRM masz zawsze nad wszystkim doskonałą kontrolę z dowolnego miejsca.
VRM współpracuje z urządzeniem GX, np. Cerbo GX z połączeniem internetowym, GlobalLink 520 lub GSM LTE 4-g w przypadku mniejszych instalacji.
Monitoruj stan naładowania akumulatora, zużycie energii, uzysk energii z paneli słonecznych, generatora i sieci w czasie rzeczywistym. Zoptymalizuj uzysk i zużycie energii korzystając z danych historycznych i szczegółowych raportów analitycznych. Konfiguracja alarmów zapewnia wczesne wykrycie i reakcję na potencjalne problemy, co zapobiega poważnej awarii instalacji.
Kontroluj limity prądowe z brzegowego źródła zasilania, włączaj falownik, (automatycznie) uruchamiaj/wyłączaj generatory, a nawet ustawiaj okresy ciszy, aby uniknąć uruchamiania generatora w środku nocy. Korzystając z VRM możesz konfigurować wszystkie ustawienia, śledzić alarmy, przeprowadzać testy diagnostyczne i rozwiązywać problemy, a to wszystko z dowolnego miejsca na ziemi.
Zobacz nasze urządzenia GXLynx Smart BMS to system zarządzania akumulatorami zaprojektowany specjalnie z myślą o inteligentnych akumulatorach litowych Victron (akumulatory litowe producentów innych niż Victron omówiono poniżej). Dla naszych baterii Smart Lithium dostępnych jest wiele modeli BMS-ów, lecz Lynx Smart jest urządzeniem oferującym najwięcej możliwości. Jego główne cechy to:
Specjalnie opracowany system zarządzania akumulatorami (BMS) chroni inteligentne akumulatory litowe Victron przed głębokim rozładowaniem, przeładowaniem i przegrzaniem. W przypadku przekroczenia wartości krytycznych BMS interweniuje niezwłocznie: chroniąc przed głębokim rozładowaniem akumulatorów następuje fizyczne odłączenie odbiorników energii, a w razie zaistnienia ryzyka przeładowania ładowanie zostaje przerwane. Wysokie temperatury powodują natychmiastowe przerwanie zarówno ładowania, jak i pobierania energii z akumulatorów.
Układ monitorowania akumulatorów jest wbudowany w Lynx Smart BMS; oddzielny monitor akumulatora nie jest potrzebny. Dzięki łączności Bluetooth, po podłączeniu do urządzenia GX baterię akumulatorową można monitorować przez VictronConnect, a także za pomocą VRM, naszego rozwiązania do zdalnego monitorowania.
To urządzenie jest częścią modułowego systemu szyn zbiorczych Lynx, w skład którego wchodzi również rozdzielacz Lynx, czyli modułowa szyna zbiorcza DC z 4 bezpiecznikami DC, monitorująca ich stan przez VictronConnect i VRM, oraz pozostałe połączenia DC umożliwiając rozdział, ochronę bezpiecznikami, monitorowanie akumulatorów i/lub zarządzanie akumulatorami litowymi.
Systemu szyn zbiorczych Lynx można również użyć do rozdziału prądu stałego i monitorowania akumulatorów litowych innych producentów. W takim przypadku należy wymienić Lynx Smart BMS na Lynx Shunt VE.Can umożliwiający monitorowanie innych akumulatorów. Zobacz wszystkie moduły Lynx
Ilość zużywanej energii jest różna na poszczególnych jachtach, zależnie od potrzeb ich właścicieli. Plan Optymalnej Energii należy zawsze nakreślić pamiętając o specyfice danego jachtu. Jednakże, jako punkt wyjścia, podajemy dwa przykłady Optymalnej Energii dla jachtu motorowego, przy normalnym i większym dziennym zużyciu energii.
Prosimy zwrócić uwagę, że podczas planowania i montażu optymalnego rozwiązania należy wziąć pod uwagę większą ilość czynników: Twój Profesjonalista Victron z przyjemnością w tym pomoże.
Profesjonaliści Victron, działający w ramach naszej globalnej sieci lokalnych ekspertów, z chęcią pomogą w zbudowaniu systemu optymalnego dla Twoich wymagań i planów.
Zasadniczą sprawą dla nas wszystkich w firmie Victron jest to, by klientów obsługiwać i służyć im pomocą szybko i w kompetentny sposób. Dlatego Profesjonaliści Victron w naszej globalnej sieci znani są z najwyższego poziomu wiedzy oraz poświęcenia, by napraw dokonywać w możliwie najkrótszym czasie.
Możesz zatem rozpocząć lub kontynuować swoją podróż, bez względu na port docelowy.
4 osoby