Praktyczne porównanie modułów Mono, Poly, PERC i Dual PV.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Dostarczając schłodzone lub mrożone produkty dobrze jest mieć łatwy w obsłudze system zasilania, dzięki któremu można się skupić na drodze, nie martwiąc się o idealną temperaturę w chłodni. W coraz większej ilości miast obowiązuje nakaz wyłączenia silnika na postoju, a w ich centrach nie wolno używać hałaśliwych generatorów. Rozwiązaniem jest oferowana przez wielu producentów możliwość zasilania w trybie czuwania. Po wyłączeniu silnika akumulator bytowy zasila sprzęt chłodniczy utrzymujący właściwą temperaturę produktów spożywczych
Dzięki modułowemu systemowi Victron Energy specjaliści z branży chłodniczej są w stanie zbudować kompletną instalację spełniające stawiane wymagania, nie przekraczając przy tym założonego budżetu. Zaletą współpracy tylko z jedną marką jet to, że chcąc dokonać aktualizacji lub rozwiązać jakiś rzadki problem, wystarczy jeden telefon. Specjaliści zatrudnieni w globalnej sieci Victron Energy Professionals, korzystając z 45-letniego doświadczenia firmy, są gotowi, i co ważniejsze, mają do dyspozycji właściwe narzędzia, by zaproponować solidne rozwiązania oddając Ci do dyspozycji potęgę naszej specjalistycznej wiedzy.
W zależności od objętości chłodzonych produktów producenci urządzeń chłodniczych oferują szereg rozwiązań. W małych furgonetkach wystarczą urządzenia chłodnicze działające w trybie gotowości elektrycznej, zasilane prądem stałym (12/24 V). W większych pojazdach ciężarowych lub naczepach lepiej sprawdzają się urządzenia zasilane prądem przemiennym (110/230 V), a to ze względu na skomplikowane instalacje takich dużych odbiorników energii.
Na razie załóżmy, że projektujemy średniej wielkości układ chłodzenia DC w samochodzie dostawczym Mercedes Sprinter.
Dobowe zużycie energii oblicza się sumując wszystkie odbiorniki i mnożąc wynik przez czas, przez jaki będą pracować w ciągu dnia: 750 W x 2,5 godzin zasilania z akumulatora w trybie gotowości. Chcąc obliczyć żądaną moc szczytową należy dodać moc w watach wszystkich jednocześnie włączonych odbiorników energii.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na kilka ważnych pytań na temat architektury instalacji. Klikając na pytanie poznasz rekomendacje naszych inżynierów.
Wszelkim wyzwaniom związanym z łączeniem (inteligentnych) alternatorów, akumulatorów rozruchowych i bytowych (litowych lub kwasowo-ołowiowych) można stawić czoło używając naszych ładowarek DC-DC, łączników akumulatorowych lub produktów Smart BMS. Nasze urządzenia zaprojektowaliśmy specjalnie z myślą o pojazdach, a gwarantują one prawidłowe (roz)ładowanie zarówno bytowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, jak i litowych, nie narażając na uszkodzenie (inteligentnego) alternatora ani akumulatorów.
Ograniczenie prądu z 2 alternatorów różnej wielkości, aby nie przekraczać maksymalnego prądu ładowania akumulatora litowego.
Dzięki charakterystyce szybkiego ładowania akumulatora litowego, zalecany ciągły prąd ładowania wybranego akumulatora litowego wynosi 100 A (maksymalnie 400 A, ale ze względu na cykl eksploatacyjny zaleca się 100 A zgodnie z arkuszem danych). Firma Mercedes zaleca, by z inteligentnego alternatora 80 A nie pobierać więcej niż 50% ciągłego prądu ładowania, który wtedy bezpiecznie dostarcza 40 A, co nie wystarcza do wykorzystania pełnego potencjału prądu ładowania akumulatora. Jedynym dostępnym alternatorem dużej mocy pasującym do tego konkretnego silnika był nieregulowany alternator generujący prąd o natężeniu 180 amperów. Wykorzystanie 50% w sposób ciągły, by nie przeciążać drugiego alternatora, zapewnia całkowity prąd ładowania 130 A, wystarczający do jednoczesnego ładowania akumulatora rozruchowego i akumulatora bytowego.
Alternator silnikowy: 40 A (80 A/2)
Drugi alternator: 90 A (180 A/2)
Bezpieczna wydajność ładowania razem: 130 amperów
Aby nie przekroczyć zalecanego prądu ładowania akumulatora litowego (100 A) i alternatorów, należy zastosować ogranicznik prądu.
2x Orion-Tr 12/12-18: Celem naładowania akumulatora bytowego standardowym alternatorem silnika, ta profesjonalna ładowarka DC-DC typu „akumulator do akumulatora” żąda bezpiecznego prądu ładowania z inteligentnego alternatora. W istocie rzeczy dwa urządzenia Orion są połączone równolegle, aby zapewnić prąd ładowania 40 A, który jest dostarczany bezpośrednio do akumulatora bytowego przez ogranicznik prądu Smart BMS.
Chcąc wykorzystać potencjał maksymalnego ładowania, lecz go nie przekroczyć, prąd z obydwu alternatorów również należy ograniczyć do bezpiecznych granic akumulatora:
System zarządzania akumulatorami BMS 12/200: to kompaktowe i solidne urządzenie doskonale się sprawdza w instalacjach o obciążeniu nawet 200 A, ograniczając całkowity prąd ładowania (również z alternatora o dużej mocy) i chroniąc akumulator litowy przed nadmiernym (roz)ładowaniem. W obudowie tego jednego urządzenia mieści się system zarządzania akumulatorem, ogranicznik prądu, łącznik akumulatorowy oraz ochronnik BatteryProtect. Nadzoruje ono prawidłowe i szybkie ładowanie akumulatora litowego. Ogranicza prąd ładowania do bezpiecznej strefy specyfikacji alternatora, co zapobiega jego przegrzaniu lub przedwczesnemu zużyciu, jak również nadmiernemu rozładowaniu.
W jaki sposób względy projektowe przekładają się na solidny system?
Pojazdy i łodzie wyposażone są w silnik(i), które wytwarzają energię do poruszania się, ale także wytwarzają energię elektryczną za pośrednictwem alternatorów. Alternatory wytwarzają energię elektryczną w postaci prądu stałego (DC) z energii mechanicznej, magazynowaną później w baterii akumulatorowej lub bezpośrednio wykorzystywaną do zasilania urządzeń działających na prąd stały.
Małe silniki zwykle mają małe alternatory, większe silniki zwykle mają większe alternatory, czasami są nawet wyposażone w (dodatkowe) alternatory o dużej mocy. Pojazdy, zwłaszcza z silnikami Euro 4/5, mogą być wyposażone w inteligentne alternatory (o zmiennym napięciu) regulujące moc wyjściową w zależności od warunków pracy pojazdu. Powoduje to, że nie udaje się naładować dodatkowych akumulatorów do użytkowego poziomu. Litowe akumulatory bytowe mogą poważnie obciążać alternator, który zapewne wymaga ochrony przed przegrzaniem lub przedwczesnym zużyciem.
Victron Energy oferuje szeroką gamę rozwiązań umożliwiających bezpieczne podłączenie dowolnego alternatora do dowolnego zestawu akumulatorów bez ryzyka uszkodzenia inteligentnego alternatora lub akumulatorów. Więcej informacji dostępnych jest w naszych arkuszach danych. W dokumentacji producenta można również sprawdzić jakie poziomy mocy wyjściowej alternator może zapewnić. W przypadku litowych akumulatorów bytowych i alternatorów konwencjonalnych lub inteligentnych, celem niedopuszczenia do przeciążenia alternatora, zalecamy przyjęcie 50 % jego mocy wyjściowej.
Zobacz wszystkie nasze ładowarki DC-DC Zobacz nasze wszystkie łączniki akumulatorowe Zobacz wszystkie nasze opcje (inteligentnego) BMSBattery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect), the other (Smart) BMS versions are designed for vehicles or boats and offer more ‘all-in one’ functionalities.
Zobacz wszystkie nasze Systemy Zarządzania AkumulatoramiMonitor akumulatorowy działa jak „wskaźnik poziomu paliwa” dla akumulatora. Rejestruje ilość zużywanej i pobieranej energii. Monitor akumulatorowy oblicza stan naładowania, pozostałą pojemność i czas do wyczerpania. Napięcie akumulatora jest precyzyjnym wskazaniem jego poziomu naładowania (zwłaszcza, jeśli nie jest obciążony). Monitor akumulatorowy takie wskazania zapewnia.
Monitory akumulatorowe Victron Energy rejestrują takie dane historyczne, jak liczba cykli ładowania, najgłębsze rozładowanie, najwyższe napięcie, najniższe napięcie, itd. Monitor zaalarmuje o wystąpieniu warunków krytycznych, jak niskie napięcie lub niski poziom naładowania, a nawet może wyłączyć całe zasilanie, aby uniknąć kosztownego uszkodzenia akumulatora, lub uruchomić generator.
Victron oferuje monitory akumulatorowe z wyświetlaczem lub bez, wersje Smart umożliwiają, korzystając z naszej bezpłatnej aplikacji VictronConnect, śledzenie szczegółowych danych i dostosowywanie ustawień. Zobacz nasze wszystkie monitory akumulatorowe
Ochronnik akumulatorów BatteryProtect odłącza akumulator od mniej ważnych odbiorników przed jego rozładowaniem do wcześniej określonego poziomu (pełne rozładowanie mogłoby spowodować uszkodzenie akumulatora) lub zanim moc akumulatora spadnie poniżej poziomu umożliwiającego rozruch silnika.
BatteryProtect firmy Victron Energy to coś więcej. Dzięki wbudowanym opóźniaczom wyłączania kluczowa elektronika nie przypadkowo odłączona, np. gdy uruchomienie silnika spowoduje krótki spadek napięcia. Po naładowaniu akumulatora do wystarczającego poziomu urządzenie ponownie doprowadzi prąd do wszystkich odbiorników.
BatteryProtect posiada zdalny wyłącznik, dzięki czemu można go włączać/wyłączać za pomocą BMS lub przełącznika. Wersja smart jest programowana za pomocą aplikacji VictronConnect.
Przetwornice DC-DC lub ładowarki typu akumulator-akumulator (przetwornice z wbudowanymi algorytmami ładowania) są stosowane w systemach z dwoma akumulatorami, w których alternator (inteligentny) i akumulator rozruchowy są połączone z akumulatorem bytowym (o równych lub różnych napięciach). Mogą być również wykorzystywane do zasilania urządzeń wyposażonych w oddzielne akumulatory (np. sterów strumieniowych) lub wymagających napięcia innego, niż dostarczane przez baterię akumulatorów bytowych.
Większość ładowarek DC-DC można stosować w instalacjach 12 V lub 24 V, a wszystkie mogą współpracować zarówno z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, jak i litowymi. Niektóre modele ładowarek DC-DC można podłączyć równolegle, co zwiększa prąd wyjściowy. Ładowarki DC-DC to doskonałe i bezpieczne rozwiązanie do ładowania baterii akumulatorów litowych z inteligentnych alternatorów (a także akumulatorów kwasowo-ołowiowych).
Ładowanie akumulatorów litowych z alternatora
Większość alternatorów można bezpośrednio podłączyć do akumulatorów litowych. Akumulator litowy będzie pobierał więcej prądu, niż może dostarczyć alternator, co może spowodować trwałe uszkodzenie alternatora. Jedną z możliwości niedopuszczenia do takiej sytuacji jest ograniczenie prądu ładowania.
Victron oferuje wiele rozwiązań rozwiązujących ten problem, a jednym z nich są przetwornice DC-DC:
Urządzenia DC zasilane są prądem dostarczanym bezpośrednio z baterii akumulatorowych (prądem stałym). Zwłaszcza pojazdy i łodzie mogą mieć na pokładzie (dużo) urządzeń zasilanych prądem stałym (np. panele sterowania, oświetlenie, sprzęt nawigacyjny, autopilot, sondy głębokościowe, itp.).
W niektórych mniejszych niezależnych instalacjach używa się wyłącznie urządzeń zasilanych prądem stałym, np. oświetlenia 12 V, telewizorów lub lodówek. W większych systemach używa się zarówno urządzeń działających na prąd przemienny, jak i stały.
W każdym przypadku ochrona akumulatora przed nadmiernym rozładowaniem jest sprawą istotną, a spiesząc tu z pomocą firma Victron oferuje „BatteryProtect”.
Akumulator bytowy przechowuje energię potrzebną dla odbiorników zamontowanych w systemie, zapewniając autonomiczne zasilanie, szczególnie w chwilach, gdy nie są (w pełni) dostępne jego zewnętrzne źródła.
Victron Energy oferuje akumulatory w szeregu rozwiązań technologicznych, a wszystkie zaprojektowane są z myślą o profesjonalnej wydajności, niezawodności i długiej żywotności w najbardziej wymagających warunkach. Objęte są dwuletnią gwarancją obowiązującą na całym świecie, w naszych arkuszach danych przedstawiamy rzetelny obraz wydajności i oczekiwanych cykli eksploatacyjnych, dzięki czemu po zakupie użytkownik nie napotka żadnych niespodzianek.
Do wyboru jest kilka technologii, lecz zasadniczo wyboru dokonuje się pomiędzy akumulatorem kwasowo-ołowiowym a litowym, a zależy on głównie od oczekiwanej wydajności, kosztu jednego cyklu ładowania i aspektów fizycznych (rozmiar/waga).
|
|
Akumulator bytowy przechowuje energię potrzebną dla odbiorników zamontowanych w systemie, zapewniając autonomiczne zasilanie, szczególnie w chwilach, gdy nie są (w pełni) dostępne jego zewnętrzne źródła.
Victron Energy oferuje akumulatory w szeregu rozwiązań technologicznych, a wszystkie zaprojektowane są z myślą o profesjonalnej wydajności, niezawodności i długiej żywotności w najbardziej wymagających warunkach. Objęte są dwuletnią gwarancją obowiązującą na całym świecie, w naszych arkuszach danych przedstawiamy rzetelny obraz wydajności i oczekiwanych cykli eksploatacyjnych, dzięki czemu po zakupie użytkownik nie napotka żadnych niespodzianek.
Do wyboru jest kilka technologii, lecz zasadniczo wyboru dokonuje się pomiędzy akumulatorem kwasowo-ołowiowym a litowym, a zależy on głównie od oczekiwanej wydajności, kosztu jednego cyklu ładowania i aspektów fizycznych (rozmiar/waga).
|
|
Akumulatory rozruchowe są konieczne do uruchomienia silnika/silników. Akumulatory te zaprojektowano z myślą radzeniu sobie z dużym prądem rozładowania, a w porównaniu z akumulatorami bytowymi wykorzystują inną technologię. Celem niedopuszczenia do przypadkowego rozładowania akumulatora rozruchowego, należy go zawsze odizolować od akumulatorów bytowych. Victron Energy oferuje wiele rozwiązań dla różnych typów systemów.
W ofercie Victron Energy znajduje się szereg łączników akumulatorowych. Dostępne są również bardziej kompleksowe sposoby bezpiecznego podłączenia akumulatora rozruchowego i bytowego, w tym podłączenie łącznika akumulatorowego do BMS, uniwersalnych produktów Smart BMS lub ładowarek DC-DC. Skorzystanie z tych opcji może zapewnić więcej możliwości sterowania i konfiguracji, zwłaszcza w celu ochrony nieregulowanych alternatorów przed przegrzaniem, a akumulatorów litowych przed nadmiernym (roz)ładowaniem.
Zobacz nasze wszystkie łączniki akumulatorowe Zobacz wszystkie nasze ładowarki DC-DC Zobacz wszystkie nasze opcje (inteligentnego) BMSWszystkie inteligentne urządzenia Victron Energy można monitorować i nimi sterować za pomocą urządzeń mobilnych. Chcąc uzyskać bezpośredni dostęp do danych dotyczących wydajności systemu wystarczy połączyć aplikację VictronConnect przez Bluetooth. Równie łatwo można zmieniać ustawienia, włączać i wyłączać urządzenia, a możliwości na tym się nie kończą.
Korzystając z aplikacji można „uinteligentnić” urządzenia nieinteligentne wyposażone w gniazdo VE.Direct. VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Możliwe jest również zdalne monitorowanie i sterowanie systemem. Funkcjonalność VictronConnect-Remote umożliwia zdalny dostęp do produktów Victron z interfejsem VE.Direct za pośrednictwem produktu GX przez portal internetowy VRM. Ta potężna funkcja umożliwia pełną konfigurację i monitorowanie produktu z praktycznie dowolnego miejsca na świecie za pomocą aplikacji VictronConnect. Sposób korzystania z interfejsu użytkownika jest identyczny jak w przypadku produktów podłączanych lokalnie za pomocą Bluetooth lub przewodowego interfejsu VE.Direct do USB.
Zobacz, co potrafi aplikacja VictronConnect Zobacz nasze urządzenia GXProfesjonaliści Victron, działający w ramach naszej globalnej sieci lokalnych ekspertów, z chęcią pomogą w zbudowaniu systemu optymalnego dla Twoich wymagań i planów.
Zasadniczą sprawą dla nas wszystkich w firmie Victron jest to, by klientów obsługiwać i służyć im pomocą szybko i w kompetentny sposób. Dlatego Profesjonaliści Victron w naszej globalnej sieci znani są z najwyższego poziomu wiedzy oraz poświęcenia, by napraw dokonywać w możliwie najkrótszym czasie.
Możesz zatem rozpocząć podróż lub ją kontynuować, bez względu na port docelowy.